Eerste keuze voor Track days fans op de Nordschleife: KW Clubsport ophanging voor Toyota GR Supra

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Toyota GR Supra KW Clubsport Trackday featured

Fichtenberg (Duitsland), 17 maart 2020 – KW automotive, de ophangingsfabrikant, heeft zijn productgamma reeds uitgebreid met een verstelbare KW Clubsport schroefsetophangingsset in rebound- en compressiekrachten, voor Toyota GR Supra (A90, JTSC). De KW 2-way Clubsport kit is speciaal ontwikkeld voor rijders die regelmatig met hun GR Supra racen op circuit. Het volledige ontwerp van de ophanging is ontwikkeld voor semi-slick banden en de aanzienlijk hogere bochtsnelheden op racecircuits. De leveringsomvang omvat unibal top mounts voor camber aanpassing op de vooras.

Dankzij de technologie met meerdere kleppen van de Clubsport-dempers is het mogelijk om de demping met 16 klikken in rebound en 12 klikken in compressie perfect aan het respectievelijke baanoppervlak en bandkarakteristieken aan te passen. Door de afzonderlijke compressie- en rebound-instellingen kan de KW Clubsport-schroefsetophanging worden aangepast aan een wegopstelling met een hoger rijcomfort dan in de racebaanopstelling. Bovendien is op de Toyota GR Supra met zijn 340 pk sterke zescilinder-in-lijn turbomotor met KW 2-way Clubsport-schroefsetophanging een continue verlaging tot 40 millimeter mogelijk. De ophanging voor de Supra viercilinderversie, die ongeveer 100 kg lichter is, wordt binnenkort gelanceerd. Bezoek voor meer informatie www.kwsuspensions.net

Veel sportwagenrijders en eigenaars van sportieve compacte modellen nemen met hun straatlegale voertuigen regelmatig deel aan circuitdagen op racecircuits. Voor deze enthousiastelingen heeft de ophangingsfabrikant KW automotive speciaal zijn KW Clubsport schroefsets ontwikkeld. Bestuurders, die ondanks reguliere circuitdagen met hun Toyota GR Supra (A90, JTSC) niet zonder een wettelijke goedkeuring kunnen, vinden in de KW Clubsport-ophanging een ideale retrofit-optie. “In zekere zin is de KW Clubsport een aanpassing van onze motorsportophanging ontwikkeld voor de Toyota Supra GT4-raceauto”, legt KW Brand Manager Jonas Ehrmann uit.

Dankzij de Clubsport-schroefsetophanging met stijvere veersnelheden en dempers die zijn ontworpen voor het gebruik van semi-slicks, wordt de algemene wegligging en die bij hoge bochtsnelheden evenals in het dynamische rijbereik aanzienlijk verbeterd. De hardere karkassen en rubbersamenstellingen van semi-slicks, vergeleken met wegbanden, kunnen veel beter grip opbouwen met de KW-ophanging met onderdeelcertificaten. Door de unibale lagers op de voorassteunen van de KW Clubsport schroefsetophanging kunnen de camberwaarden worden aangepast voor maximaal bandcontact tijdens snel bochtenwerk. Bovendien zorgt de ophanging voor traploos verlagen, ondanks het lage zwaartepunt van de Toyota GR Supra. Als element van de onderdelenbeoordeling is het geteste afstelbereik 15 tot 35 millimeter op de vooras en 20 tot 40 millimeter op de aandrijfas.

KW Clubsport - prestaties op maat voor het circuit

Op racecircuits zoals het Circuit van Spa-Francorchamps, Fuji Speedway, Laguna Seca Raceway, Nürburgring Nordschleife en Silverstone Circuit, bereiken de standaard sportwagenophangingen en zelfs conventionele schroefsets snel hun grenzen. Vaak zijn de verschillende asfaltoppervlakken op oudere racecircuits een uitdaging voor de interactie tussen band en chassis. Met een ophanging met circuitafstelling en afzonderlijk instelbare dempingskracht kunnen de banden beter werken vergeleken met een productieophanging die is ontworpen voor dagelijks gebruik.

De besturing is veel directer met een ophanging die is ontworpen voor circuitdagen, zoals met de KW Clubsport schroefsetophanging. “De snelle afdaling bij de Fuchsröhre op de Nürburgring Nordschleife met zijn gevreesde compressie en de veeleisende bocht naar links aan het einde, vraagt alles van een ophanging”, zegt KW Brand Manager Jonas Ehrmann. De Clubsport-ophanging biedt optimale ondersteuning voor de carrosserie in het rijdynamieklimietbereik en vermindert body roll aanzienlijk. De meerkleppentechnologie die in de dempers wordt gebruikt, voorkomt ook dat de semi-slick banden grip verliezen op slecht wegdek of bij agressieve curb cutting.

In het geval van een plotseling verhoogde dempingsexcitatie, opent de voorgeconfigureerde hogesnelheidsklep naast de lagesnelheidsklep, voor snelle compressie. “Onze Clubsport-dempers bieden de mogelijkheid om de ingaande- en uitgaande demping afzonderlijk aan te passen, zodat het rijgedrag van de Supra nauwkeurig kan worden aangepast aan het profiel en de stijfheid van de banden.” Met de rebound-klikinstelling kan een bypass-kanaal in de klep worden geopend of gesloten met 16 klikken, om aan te passen hoe snel de ophanging terugkaatst wanneer de belasting verandert bij maximale compressie. De rebound-fase kan op dezelfde manier worden beschreven zoals het chassis is verbonden met de weg.

Met twaalf klikken kan de doorsnede in de lage snelheid compressietrapklep worden verkleind of vergroot om de demping verder te verfijnen. “De instelbare compressietrap bij lage snelheid kan worden gebruikt om de carrosserie specifiek te beïnvloeden bij draaien en kantelen tijdens het remmen en accelereren”, zegt Jonas Ehrmann en terwijl hij de technologie met meerdere kleppen verder beschrijft. “De demping voor lange hobbels wordt ook beïnvloed door de compressietrap op lage snelheid. De compressietrap op hoge snelheid is niet instelbaar op de KW 2-way Clubsport, maar is vooraf geconfigureerd tijdens de demperproductie, zodat hij de korte hobbels of de beruchte dwarsverbindingen van de Caracciola-carrouselvloerplaten op de Nordschleife makkelijk kan opvangen.

Dankzij het meegeleverde onderdelenrapport kan de KW Clubsport schroefsetophanging ook in het dagelijks leven op de openbare weg worden gebruikt en kunnen de dempers worden aangepast aan de rijweg. De KW Clubsport schroefsetophanging is eveneens in ontwikkeling voor de ongeveer 100 kg lichtere viercilindermodellen van de Supra. Bezoek voor meer informatie www.kwsuspensions.net

Over KW automotive:

Onderdeel van de bedrijfsgroep KW automotive GmbH zijn naast KW ophangingen ook de merken ST ophangingen, LSD Doors en RaceRoom. KW suspension is marktleider en innovator van individuele ophangingsoplossingen voor straat- en racetoepassingen. Sportieve rijders vertrouwen op KW-schroefset-kits met hun vijf dempingsvarianten, evenals op de Nürburgring Nordschleife geteste KW Clubsport-schroefset-sets, die straatlegaal zijn en een technisch componentenrapport hebben. Wereldwijd succesvolle raceteams vertrouwen op de gepatenteerde kleptechnologie van KW Competition-ophangingen, de zevenvoudig overall winnaar van de 24-uursrace Nürburgring (2002, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2018), winnaar van de 24-uursrace Dubai 2017, ADAC GT Masters 2018, ADAC TCR Duitsland 2018 en de Bathurst 12-uursrace 2019. Met zijn grote portfolio aan ophangingsets, moderne productietechnologie, ontwikkelings- en testcentrum, slaagt KW al meer dan 20 jaar in markten rond de wereld. Wereldwijd heeft de bedrijfsgroep meer dan zeven internationale dochterondernemingen in de belangrijkste markten zoals China, Japan, Zwitserland, Taiwan en de Verenigde Staten. www.kwsuspensions.net

Leave a Comment

Scroll naar top

Door verder te gaan op deze website gaat u ermee akkoord dat wij gebruik maken van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op "cookies toestaan" om u de best mogelijke surfervaring te bieden. Als u deze website blijft gebruiken zonder uw cookie-instellingen te wijzigen of als u hieronder op "Accepteren" klikt, stemt u hiermee in.

Sluiten