KW V5 schroefsetvering met massieve zuigerdempers voor de klassieke Honda NSX:
Moderne veertechnologie voor een van de meest innovatieve sportwagens uit de jaren negentig
Fichtenberg (Duitsland), 2 mei 2024 – KW klassieke veertoepassingen zijn veel meer dan alleen reserveonderdelen voor klassieke auto’s en youngtimers. Ze combineren hoogwaardige componenten met state-of-the-art dempertechnologie. Dit geeft vintage voertuigen het rijcomfort en de dynamiek van de moderne tijd zonder hun unieke karakter te verliezen. De Honda NSX (NA1), beschouwd als een van de meest innovatieve sportwagens uit de jaren negentig, profiteert zelfs van de nieuwe generatie KW klassieke ophangingssets met massieve zuigerdempers. Vanwege talrijke klantverzoeken biedt de veerfabrikant nu ook het KW V5 schroefset aan voor de beroemde Japanse sportwagen met middenmotor. Met zijn massieve zuigerdempers geeft de ophanging de NSX meer directe handling en verhoogde grip op de banden. Het rijcomfort profiteert ook van de gevoeliger demping. Naast de mogelijkheid om de Honda NSX continu te verlagen tot wel 55 millimeter, kunnen de KW V5 massieve zuigerdempers individueel worden afgestemd op de vier rijdynamicaparameters van hoge snelheid en lage snelheid compressie, evenals hoge snelheid en lage snelheid terugvering. Meer informatie op www.kwsuspensions.net
Na de succesvolle marktintroductie van de KW V5 schroefset voor huidige supercars en sportwagens, zal de ophanging ook worden geïntroduceerd voor geselecteerde oudere voertuigmodellen. “In 2023 introduceerden we de V5 voor de tijdloze Porsche Carrera GT (980),” zegt KW klassieke auto-expert Sascha Daucher. “Op basis van de vraag uit Japan en de VS naar een KW V5 schroefset voor de eerste en tweede generatie van de Acura NSX of Honda NSX, bieden we deze nu aan, inclusief technische onderdeelcertificering, voor de NA1 en NA2.”
De technologie van eind jaren 1980 ontmoet de motorsporttechnologie van vandaag.
In de afgelopen jaren zijn de eerste twee generaties van de Honda NSX (NA1 en NA2) een echte hype geworden onder liefhebbers. Het is gebruikelijk om prijzen te zien die ruim boven de 70.000 euro liggen, en sommige opmerkelijke modellen, zoals de NSX-R, zijn in Japan van eigenaar veranderd voor het equivalent van 350.000 euro. “De KW V5 Classic-vering is gebaseerd op onze massieve zuigerdempers gehomologeerd voor GT3-klantensport, die wordt gebruikt door Aston Martin, BMW en Porsche,” zegt Sascha Daucher. “Voor GT3-racewagens zijn onze KW V6-raceveringen vijfweg verstelbaar, terwijl de klassieke ophanging, vergelijkbaar met de KW V5 voor huidige voertuigmodellen, vierweg verstelbaar is.” Dit betekent dat de vooraf ingestelde initiële setup individueel kan worden afgestemd om comfortabeler of sportiever te zijn in het hoge snelheids- en lage snelheidsbereik van de compressie- en terugveringsdemping met 13 klikken. De ophanging absorbeert deze oneffen weggedeelten netjes bij het rijden over putdeksels, dwarsnaden of kleine hobbels, zelfs met weinig veerweg.
Massieve zuigerdempers overtuigen zo vanwege het demperontwerp. “Met onze race-toepassingen kunnen we een grote kracht van 1500 N tot 12000 N dekken met onze modulaire kleppen en het massieve zuigerontwerp. Dit stelt ons in staat om met lagere veerconstanten te werken en de hele demper compacter te maken dan andere systemen,” vat KW Classic-expert Sascha Daucher samen. Ongeacht in welke demperopstelling en op welke weg de klassieke Honda NSX wordt gereden met de KW V5 schroefset, reageert de ophanging veel dynamischer dan de standaardophanging uit het begin van de jaren negentig.
Het stuurgedrag wordt steeds nauwkeuriger; de handling is directer, en de legendarische sportwagen rijdt met veel veiligheidsmarges zelfs aan de grenzen van de rijdynamic. Dit alles is zelfs bij maximale verlaging, die kan worden ingesteld tussen 35 en 55 millimeter in de NSX volgens het onderdeelcertificaat. Bovendien zijn de bekende KW V3 en de KW V3 Clubsport schroefsets van roestvrij staal ook beschikbaar. Meer informatie op www.kwsuspensions.net